دررنج بردنهاادراک هست.
راه سعادت .مشکات ولایت.
عقل فطرت . تجلی اعظم
درباره وبلاگ


به وبلاگ مــــــــــــــــــــــــــــشکات ولایت خوش آمدید.کلمه به کلمه. در هزار یک کلمه همراه بامشکات ولایت.عقل فطرت . راه سعادت.دین زندگی.درمحضر علامه ذالفنون حسن حسن زاده آملی.وحضرت استاد صمدی.سیر سلوک. عرفانی فلسفی.Kalame be kalame dar hezaro yek kalame ba meshkateh velayat Aghlo fetrat. Babe velayat. noor hekmat. seiro soolook dar mahzar allame Hassan zade amoli
نويسندگان
دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:, :: 1:40 :: نويسنده : مشکات ولایت

 

بسم الله الرحمن الرحیم.

دررنج بردنهاادراک هست.

«وَاعلَم أَنَّ رَذِیلَةَ النُّقصانِ اَنّماتَتَأَذّی بِهاالنَّفسُ الشّیِّقَةُ إِلَی الکَمال»:اگرانسان بفهمدکه این رذیلت است،ازآن رنج می بردونوعاًدررنج بردنهاادراک است؛وقبلاًهم عرض کردیم که برخی انسانهادرقیامت به صورت حیوان محشورمی شوندیعنی مطابق ملکات خودشان است،که آن ملکات آنهارابه صورت حیوان درمی آوردوآن حیوان خودش است وازصُقع نفس خوداوبرخاسته است.این بوزینه وخوک «وُحُوشٌ حُشِرَت»خودش است .اینهاهمان انسانهاهستندکه به این صورت درمی آیندوالّابوزینه وخوک دراین دنیابوزینه وخوک بوده ودرآن دنیاهم به همان صورت است وهیچ رنجی هم نمی برد،ولی این انسان است که چنین شده است واین ادراک اورارنج می دهدوآزارمی دهد؛واین تأذّی که اینجامی فرمایید،فرع برادراک است واگرچنین نباشد،تأذّی نخواهدبود.پس آنهائی که رنج وعذاب دارندکسانی اندکه به صُوراعمال خودشان محشورهستند.الآن ماشتابان دنبال معارف هستیم،برای کتاب می میریم،دنبال استادمی دویم،درپی درس وبحث می رویم،به مباحثۀ درسها می پردازیم،بالاخره می نویسیم،می نگاریم،برای رسیدن به این معارف وحقایق ازهمه چیزصرف نظرمی کنیم وهمه چیزرازیرپامی گذاریم،چرا؟برای اینکه این نفس شَیّق به کمال است وازنادانی رنج می برد.بالفطرة چنین آفریده شده که می خواهددم به دم داناترشودولذّت می بردوگاهی لذایذش رابرزبان می آوردوبه به می گویدوگاهی هم به قلم می آوردوبه نغمه سرایی وشکرگزاری می پردازد.اینهاهمه دراثرآن یافتن هامی باشد.آن لذّت وابتهاجش است که به واقع می رسدمرتّب لذّت می یابد.الآن که اشتهاداریدونفس شیِّق به کمال است،این اشتهای تو به فعلیّت می رسد. جناب امام موسی کاظم علیه السلام فرمود:کسانی که دراینجاقرآن رافرانگرفته اند،آنجابه آنهاقرآن تعلیم خواهندداد.به این اسرارورموزخیلی دقت نمایید.امام هفتم علیه السلام طوری بیان فرمودکه آن آقای برزگرودرودگرهم یک چیزی متوجّه بشوند.این نکته هارادرخاطرداشته باشید.این روایات بطون آیات است.البته جوامع روایی ما،مرتبه نازلۀ نازلۀ نفس است.اگربنابشودبرهان وعرفان راکناربگذاریم،اول بایدآیات وروایات راکنار بگذاریم،اول بایدآیات وروایات راکناربگذاریم ،چون شریف تروعالی ترازآنهااززبان قرآن ومعصومعلیه السلام بیان شده است.ازدهان مبارکه معصوم علیه السلام یک کلمه یاجمله ای بیرون آمده که کلیدبسیاری ازمسائل می باشد.مرحوم فیض کاشانی درکتاب وافی واستادش ملّاصدرا درشرح اصول کافی فرمودندکه خداوندتوفیق فهم این روایات را به ماعنایت فرماید.«یُفیدُهُ الاِکتِسابُ»:اکتساب یعنی برهان،چنانچه خواجه می فرماید که «بِالاکتساب النّظری»کلمۀ نظری راآورده تااکتساب روشن شود؛پس اکتساب یعنی برهان،کسب نظری وفکر. لذّت،ادراک ونیل است.

(مشکات ولایت) نمط هشتم

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان راه سعادت و آدرس meshkat-velayat.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 39
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 222
بازدید ماه : 222
بازدید کل : 63444
تعداد مطالب : 36
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1